GREEN NEWS MAGAZIN

Új hullámok a zöld iparban

Írta: Greenstic napon Jul 20, 2022

Új hullámok a zöld iparban
Összeolvad a környezettudatos “food service” szektor két ismert hazai szereplője, a Kitchy Design és a Greenstic, hogy Közép-Európa vezető vállalatává váljon.

Buza Krisztát a Kitchy Design alapítóját és Báti Mártont a Greenstic egyik alapítóját és tulajdonosát kérdeztük a márkák egyesüléséről és a piaci trendekről.

 

Miért született meg az a döntés, hogy a két cég egybeolvadjon?

BM: Volt egy üzleti és egy személyes motivációnk. A Kitchy pont azt tudja, amit a Greenstic nem és fordítva. A Kitchy egy prémium kategóriás, egyedi, személyes kapcsolatokra épülő, jól bevezetett erős márka. Ezzel szemben a Greenstic eddig a jó minőségű, középkategóriás termékek gyártására és forgalmazására fókuszáló, nagyon precíz szervezeti struktúrát igénylő, fiatal brand. A két cég egyesülésével megvalósul a 'mindent is' tudó vállalat, amely nemcsak egyedi, kisszériás termékeket tud adni, hanem nagyobb fesztiválok kiszolgálására is alkalmas. A személyes része pedig az, hogy Kriszta szakértelme és személyisége úgy kellett a cégünkbe 'mint egy falat kenyér'. Sokkal többek lettünk, igazi Yin/Yang.

 

Kriszta, az elmúlt pár évben a gasztro körökben a neved már szinte teljesen összeforrt a Kitchy Designnal. Egy ilyen erős márkaidentitás esetén, hogy született meg mégis ez a döntés, hogy a márka tulajdonost és nevet váltson és Te más szerepben folytasd tovább? 

BK: A márka eladása már régóta lógott a levegőben több okból is. Egyrészt mindent elért, amit én szerettem volna. Edukált, trendet teremtett és kizárólagos beszállítójává vált sok olyan helynek és fesztiválnak, amelyek a minőségi gasztronómiát jelentik pl.: Gourmet- fesztivál. Olyan nemzetközi formatervezőkkel és márkákkal dolgozhattam, ami mindig is az álmom volt. Ezáltal persze üzletileg is egyre potensebb lett, de a működtetéséhez már egy komoly logisztikai, pénzügyi szervezetre volt szükség, a one-man show egy idő után már nem működik. Tehát a változás szándéka lebegett az univerzumban, többen érdeklődtek is, de meg kellett várni, hogy olyan partner érkezzen, akinek a kezében biztos helyen tudom azt, amit felépítettünk. Marciékban ezt a biztonságot és a jobbítás folyamatos szándékát találtam meg. Elkötelezettek a környezettudatos termékek iránt és biztos üzleti tudással és tapasztalattal rendelkeznek. Két korábbi startupjukat már sikerre vittek vagy ahogy a szakzsargon mondja “exitre játszottak”. Kevés ilyen piaci szereplő van Magyarországon, akik nem csak beszélnek róla, hanem konkrétan meg is csinálták. Letettek már valamit az asztalra. Szóval ha ők azt mondják, hogy tudunk együtt a legeslegjobbak lenni, elhiszem. 

 

Mi a missziótok, amiért ebbe belevágtatok?

BM:  A Kitchy kis szériás prémium termékeket kínált, ami önmagában nem tudott eltartani egy masszív logisztikai szervezetet. A Greenstic bevonásával ezt a hátteret teremtjük meg.

Közösen az egyetlen olyan cég leszünk a piacon, amely teljes szortimentet kínál, raktárról, azonnali szállítással, nem csak Magyarországon, hanem a régió számos országában.

Olyan céget szeretnénk, amely, több országban működik, a piac minden szegmensét kiszolgálja, figyeli és támogatja az innovációt, aktívan kommunikál és edukálja a piacot, illetve törekszik a lehető legkörnyezetbarátabb megoldásokra.

 

Miért szűnik meg a Kitchy Design név?

BK: Ahhoz, hogy nemzetközi erős márkává váljunk olyan nevet és arculatot kell kialakítani, ami ennek megfelelő. A Kitchy egy színes, cuki márkának indult, s bár időközben sokat változott, de ez a név már nem azt tükrözi, amit most képviselünk. Üzletileg pedig a Kitchy olvad be a Greensticbe, tehát ilyen szempontból is adekvát, hogy a Greenstic név menjen tovább egy kicsit menőbb irányba.

 

Milyen szakmai tapasztalatok vezettek benneteket ide és mit tudtok kamatoztatni a jövőben?

BM: A tulajdonosok között találunk marketing-kommunikációs szakembert, ex-multis vezetőt, illetve olyanokat is, akik sokadik startup cégüket építik és Kriszta érkezésével saját branding szakemberünk is lett. Minden fontos funkciót házon belül tartunk, így saját értékesítési, beszerzési, raktáros és kiszállító kollégáink vannak, ami a piacon egyedülálló rugalmasságot biztosít számunkra az egyedi vagy eseti ügyféligények kiszolgálásában.

BK: Stabil csapatunk van és igyekszünk a kollegák szerteágazó tudását folyamatosan kamatoztatni annak érdekében, hogy egyre jobb legyen a “Greenstic ügyfélélmény”.

 

Kik valójában az ügyfeleitek és milyen változást érzékelnek az összebútorozás után?

BM: A Michelin csillagos étteremtől, a sarki büféig mindenkit ki tudunk szolgálni. Dolgozunk fesztivál- és rendezvény szervezőkkel, balatoni büfékkel és a Gourmet Fesztiválon vagy a Lupa Strandon is már kizárólagos beszállítók vagyunk. 

BK: Vannak külföldi ügyfeleink elsősorban hotelek és specialty kávézók a környező országokból és a Kitchy Design Románia beolvadásával most a román piacot is teljesen ki tudjuk szolgálni.

BM: B2B ügyfeleink vannak így nekik most már bővebb termék választékot, rugalmasabb szállítást, zökkenőmentes rendelési folyamatot, egyedülálló raktárkészletet, rugalmas, jól kezelhető webshopot tudunk adni.

 

Milyen piaci tendenciák mutatkoznak és erre mi a Greenstic reakciója?

BM: Két tendenciát látunk: egyrészt meredeken emelkednek az árak, másrészt a piacon elérhető technológiák, alapanyagok változnak: háttérbe szorul az ázsiai import és egyre hangsúlyosabbak a helyi gyártók, helyi alapanyagaiból készült termékek. Például a jelenleg meghatározó cukornád szerepét fokozatosan átveszi a papír és egyéb fa-rost megoldások. Az árak emelkedését azzal igyekszünk tompítani, hogy folyamatosan tendereztetjük a beszállítókat, illetve nagy tételben rendelünk. Az új technológiákat figyeljük, aktívan keressük a kapcsolatot az európai gyártókkal, partnerekkel. Abban bízunk, hogy egy-két éven belül meg tudjuk oldani, hogy minden termékünk európai alapanyagból, európai gyárban készüljön.

BK: Nagy álmunk a saját formatervezett termék portfólió. Mindenképpen szeretnénk, hogy az elmúlt évek felhalmozott design és gasztro tudása saját termékekben manifesztálódjon és ez irányba már komoly lépéseket is tettünk.

 

Ha jól tudom kizárólagos forgalmazói is vagytok jó pár márkának?

BM: Igen, vannak partnereink, akikkel kizárólagos együttműködésre törekszünk. Ilyen például az Ecoproducts, amely az USA-ban piacvezető a lebomló éttermi csomagolóanyagok piacán.

BK: Illetve az ausztrál Huskee, a skandináv SIER, a japán Wasara vagy a spanyol Cookplay stb. márkák is bekerültek a közös portfólióba.

 

Miért jó veletek dolgozni? 

BM: Egyszerű a válasz. Ügyfélként azért jó velünk dolgozni, mert igyekszünk mindenkinek megfelelő szolgáltatást adni. Vagyis a kezdetektől úgy építettük fel a cégünket, hogy mindenkit ki tudjunk szolgálni. A Kitchy érkezésével a prémium szegmenshez is elérünk. Közel 20 fős most már a cégünk: saját autóval szállítunk szinte bárhova, területi képviselőink is eljutnak az ország összes pontjára, beszerzési és marketing csapatunk pedig nem csak a magyar piacot, hanem a román és a hamarosan induló szlovák Greenstic-et is kiszolgálja.   

 

Mi a jövőképe a két cég egyesülésének?

BM: Közép-Európa vezető food-service cégét szeretnénk létrehozni pár éven belül, amely kizárólag környezetbarát eszközöket kínál, komoly saját termék portfóliója van és ugyanakkor Európa vezető márkáit is képviseli kizárólagos disztribútorként. 

BK: Mindezt pedig olyan stílusban és olyan saját formatervezett termékekkel és edukációs kampányokkal megtámogatva, amelyek trendalakítók. Új kategóriát szeretnénk teremteni, felkavarni kicsit az állóvizet, új hullámokat generálni. Ezért is lett új szlogenünk: Greenstic europe - new waves of greening